// navigace
// zajímavé odkazy
// partneři
Zde si můžete prohlédnout všechny šifry a jejich autorská řešení.
Šifra 1 – Sportka
Před zahájením hry si týmy natipovaly čtyři tahy sportky. Vítěz měl brát polohu dalšího stanoviště. Bystřejším ovšem hned od začátku neuniklo, že tažená čísla nejsou úplně náhodná a v taženém pořadí kreslí do tiketu sportky písmenka. Řešením byla písmenka "SVEC", která odkazovala na fiktivní název skutečného rybníčku na konci Vinohradské ulice.
Šifra 2 – Asociační
Počet teček, které jsou na šifře označeny číslem, a teček, které jsou označeny textem, je stejný, což navádí na spojování těchto dvojic. Klíčem jsou křestní jména, která jdou vcelku lehce odhadnout z některých jednodušších asociací. Text opisuje zdrobnělinu jména a číslo říká den, kdy má toto jméno svátek. Čáry, které se kříží, tvoří vždy jedno písmenko a řešení je slovo "ROVNINA", což je jméno nedaleké rozhledny.
Aktivita 3a, 3b – Letadélko
Jeden člen týmu vybíhá na rozhlednu, kde dostává "pilota" (vajíčko) a má za úkol ho pomocí libovolného aviatického přístroje sestrojeného ze čtvrtky papíru dopravit na zem ke kolegům. Ti z kódu, který je umístěn na hrudi (skořápce) pilota, odečtou pomocí dekódovací tabulky (sinhálského písma) nový kód, který nonverbálně signalizují zpět na rozhlednu. Oproti správnému heslu dostává hráč nahoře další šifru.
Šifra 3c – Číselná
K vyřešení šifry je nutné oprostit se od matematické interpretace čísel a použít reprezentaci slovní. Slovní popis čísla použijeme v druhém kroku jako pole písmenek, ze kterého vybíráme jednotlivá písmenka řešení podle indexů v závorkách, např. tři(1) = T.
Šifra 4 - Brouci
Na stromech bylo rozvěšeno 12 obrazů zdánlivě stejných brouků. Na druhý pohled bylo zřejmé, že se od sebe nepatrně liší. Podrobnější analýzou se poté dalo zjistit, že se dá vytvořit jednoznačná řada, kde mezi jednotlivými brouky dojde vždy právě k jedné změně. Jednotlivé obrazy na sobě měly dále písmenko, po seřazení brouků dávala tato písmenka řešení "hř.nauč.tab.".
Šifra 5 – Tetris
Kostky tetrisu padají dolů, to je jasné. Není však jasné do jakého rastru a proč jsou dvě kostky nestandardní. Návodem je sečíst plochu všech kostek a zapřemýšlet nad formátem šifry. Velikost šifry přesně odpovídá sázence sportky, kterou měly týmy ze startu a plocha všech kostek je 50, což navádí na použití rastru 5x10 ze zmíněné sázenky. Kostky napadají do tabulky a pomocí řady čísel na kostkách čteme čísla ze sázenky, po převedení na písmenka pak získáváme tajenku "KAPLEJIZNE".
Šifra 6 – Zvuková
Z připraveného aparátu týmy mohly slyšet zvukový záznam šifry, která obsahovala popis kódovacích slov morseovy abecedy, řešení bylo "PROTIPHRAZ".
Šifra 7 – Roztočená písmenka
Písmenka byla protažená do výšky, aby lépe vystihovala rastr 2x3 braillova písma. Nedlouhým zkoušením možností substituce písmen za jinou kódovací abecedu docházíme na skládání braillova písma do grafické podoby písmen. Řešení je DVA PET JEDNA, což je označení nedaleké "kóty".
Šifra 8 – Ovocné noty
Barevné obrázky ovoce/zeleniny na notové osnově vyžadovaly znalost toho, který tón je na které lince. Fík na F a angrešt na G hodně napověděli o tom, že budeme používat písmenko, které sedí s tónem, na kterém ovoce leží. Poslední vlastnost, která se ještě nevyužila, je délka noty, tedy počet takových těch "ocásků" na fajfce noty. Můžeme zkusit posun, nebo brát x-té písmenko za inkriminovaným. Druhá možnost je správná, řešení je "KAPLEVESKY".
Šifra 9 – Napojovačka
Šifra velmi složitá na trefení správného nápadu. Šipkou máme označený první segment. Ostatní prvky vypadají jako části psacího písma. Poté je tam stejný počet křížků i čar. Křížky jsou označeny postupnou řadou, jsou tedy důležité pro pořadí tajenky, jejich spojení totiž nic zajímavého nevykresluje. Překreslením prvního segmentu a prvního křížku na fólii získáme základ tajenky. Posunem křížku na druhou pozici a hledáním vhodného napojení mezi dalšími segmenty dostáváme další část textu, který postupným napojením protáhneme až do řešení "medved vresova".
Šifra 10 – Prehistorické obludy
Opakováním písmen a sekvencí se můžeme dobrat nápadu řešení pomocí grafické interpretace. Správný rastr najdeme v paměti, nebo na šifrovacích pomůckách v periodické tabulce prvků. Každé slovo kóduje jedno písmenko a řešením je "SZTRAFO".
Šifra 11 – Stará LOU
Popsáním obrázků se dobíráme poznatku, že všechny lze pojmenovat slovy na "L", "O", nebo "U". Dále tu máme natočení obrázků s tím, že „O“ se nikdy netočí. Spojíme-li myšlenkový pochod i s pokusem interpretovat tečky u obrázku, nemůžeme se dobrat ničeho jiného, než polského kříže. Jeho segmenty jsou právě ve tvaru zmíněných písmen, rotace a tečky také zapadají, takže už zbývá jen přečíst tajenku "MORAVSKENAMFONTANA".
Šifra 12 – Je to mřížka, nebo ne?
Není to mřížka, je to mnohem jednodušší, papír stačí dvakrát přehnout, prosvítit a číst řešení, které zní "UVEVERKY", což je kupodivu nedaleká hospůdka na konci ulice 28. října, kde se nalézal cíl.