// navigace
// zajímavé odkazy
// partneři
Zde si můžete prohlédnout všechny šifry a jejich autorská řešení.
Šifra 1 – Číselná řada
Aktivita 1 – Létající talíře
Na startu dostaly týmy šifru, která byla avizovaná jako nejtěžší ve hře. Dále byly instrukce k možnosti "vyházet" si indicie k jejímu snazšímu vyluštění. Při zvolení správné taktiky a vlastnictví aspoň trochu použitelného létajícího talíře se dalo velmi rychle dobrat pomocným indiciím a vypátrat princip šifry. Označení dalšího stanoviště bylo rozsekáno na bigramy a pořadové číslo bigramu tvořilo vždy jedno číslo kódu. Indicie byly následovné:
1. Řešení má 18 písmen
2. První písmeno řešení je C
3. AA = 1, AB = 2, ... BA = 27, ... ZZ = 676
4. XY=(X-1)*26 + Y = (24-1)*26 + 25 = 623; A=1,B=2,...,Z=26
5. 94 => (94 / 26) = 3,615; 3 + 1 = 4; 94 - (3 * 26) = 16 => 94 = DP
Ze začátku týmy taktiku příliš neřešily, ale postupem času své chování optimalizovaly a byla zjevná i progrese v házečeském umu. Přesto bylo s podivem, že na nejtěžší "jamce" se vydaly pouze tři indicie. Hlavní cíl v podobě roztrhání pole byl splněn výborně, po devadesáti minutách si pro řešení přišla jen hrstka týmů.
Šifra 2 – Každopádná
Průchozí šifra, stačilo doplnit chybějící slova a povšimnout si, že získaná podstatná jména jsou ve všech mluvnických pádech. Pád tedy určoval písmenko, které se mělo z příslušného slova použít do tajenky.
Šifra 3 – Chvilka poezie
Týmová šifra, kde hraje důležitou roli správná dělba a efektivita práce. Pokud tým nevěděl přesné znění ani jedné z básniček, buď si ji sehnal, nebo po otevření nápovědy zjistil, že originální text visí kousek od stanoviště na zábradlí. Na první pohled bylo ovšem jasné, že některá slova básniček zůstala nezměněná, některá byla nahrazena slovy opačného (nebo co nejvíce rozdílného) významu a některá slovy podobného významu. Pak už bylo třeba jen správně určit, co je čárka, co tečka a co oddělovač a přečíst řešení.
Šifra 4 - Ptáčci
Při vymýšlení šifry jsme navštívili muzeum a k velkému překvapení zjistili, že se v něm nalézá právě 26 exponátů. Nebylo tedy pochyb, jaký bude princip šifry. Vzhledem k tomu, že nebyl zájem o to, aby týmy v muzeu zůstavaly přehnaně dlouho, zadání jsme co nejvíce zjednodušili, takže přiřazení letadla ke správnému písmenku byla otázka několika málo minut. Po zavření letiště byla na plotě vyvěšena papírová varianta, která byla na luštění ještě jednodušší.
Šifra 5 – Ručičky
Nedalo nám to a vtípek s úlem jsme prostě museli použít. Je pěkné a potvrdilo se, že když vyjde řešení ULBATERIE, nikdo nebude hledat úl, nýbrž ulici... :-) Šifra s ručičkama se ukázala jednodušší, než jsme čekali. Abeceda rozepsaná do mřížky 5x5 je zřejmě velmi vžitým principem.
Šifra 6 – Sloupečky
První sloupeček skrývá hint SEMAFOR POLSKY, který jasně navádí na řešení. Našly se týmy, které šifru vyluštily i bez pochopení prvního sloupce. Taktéž ovšem i tací, kterým hint v prvním sloupečku nepomohl. U šifry bylo na zvláštním papírku upřesnítko k dalšímu stanovišti. Toto upřesnítko bylo omylem vytisknuto až k následující šifře, takže byla kontinuita hry zachráněna pomocí nůžek a přesunu upřesnítka ke správné šifře až pět minut po dvanácté (přesto včas).
Šifra 7 – Segmenty
Jednoduchá šifra na odpočinutí před dvěma nejtěžšími. Sedmisegmentovka rozsekaná do jednoho řádku žádný tým zásadně nezdržela.
Šifra 8 – Brejle
Nejvíce upravovaná šifra během testování (tedy z těch, které zůstaly). Písmena na stejných pozicích mají stejně dlouhý morseovkový rozvoj, což jasně navádí na morseovku, kterou potvrzují i oddělovače mezi písmenky. Po přepsání písmenek na čárky a tečky si lze povšimnout, že celý rozvoj teček a čárek je v obou případech stejný, posunutý vůči sobě o dvě pozice. Posuneme-li tedy levý rozvoj o jednu pozici doprava, nebo pravý o jednu pozici doleva (přičemž oddělovače necháme na svých místech), vychází nám prostřední kolečko, které skrývá řešení. Šifra byla "brejle" pojmenována v cíli, jelikož si několik týmů zarputile myslelo, že má vzhled šifry navádět na brejle a hledali braillovo písmo. Marně, to mělo přijít až o dvě šifry dále...
Šifra 9 – Hyperkrychle
Že půjde o grafiku není pochyb. Souřadnice 0,0,0,0 se zjevně aplikují na označený bod a ty ostatní? Od nuly si lze povšimnout čtyř bodů ve stejné vzdálenosti. To je jednotková vzdálenost a čtyři body určují čtyři rozměry. Aplikujeme klasický souřadný systém a sestrojíme hezkou čtyřrozměrnou jednotkovou krychli a získáváme souřadnice jednotlivých bodů. Na projekci těchto vrcholů pak kreslíme hledaná písmenka podle souřadnic v zadání. Velkou chybou u této šifry bylo použití špatné nápovědy, která fakticky prozradila řešení. Místo ní měl být pouze neokótovaný obrázek hyperkrychle, ale bohužel byla nesrovnalost objevena příliš pozdě a správná napověda se nestihla připravit.
Šifra 10 – Čísla
Pro týmy zaobírající se v předchozích hodinách čtyřrozměrnými projekcemi už nebyl problém vyčíst z uzavřených ploch čísel písmenka braillovy abecedy a dopátrat se řešení této šifry.
Šifra 11 – UV mapa
V Kostelanech na mostě došlo víceméně nenápadně k výměně čtvrtky za jinou, na které byla neviditelným inkoustem zaznačena všechna stanoviště hry v měřítku povinné mapy. Na stanovišti byla UV lampička, pomocí které šlo jednoduše vyčíst, že cíl se nachází v prostorách startu. Původně mělo dojít k výměně čtvrtek už na startu, ale nebezpečí, že by nějaký koumavý tým neviditelný inkoust nějakým způsobem uviděl (a zkazil tak hru nám i sobě) nás děsila natolik, že jsme výměnu posunuli až na bezpečnější dobu.
Šifra 12 – Semílačka
Šifra složená z mikrošifer, na které se měly aplikovat principy z příslušných stanovišť, poctivé týmy nezdržela, a ty méně poctivé trochu vyškolila. K naší radosti bylo objevených nepoctivostí mnohem méně, než jsme čekali. Pokud tým nebyl schopen některou z mikrošifer vyluštit, byla mu automaticky zpětně připsána na dané stanoviště totálka. A jen tak na závěr, příští rok tento princip zřejmě použijeme zase. ;-)