// navigace
// zajímavé odkazy
// partneři
Zde si můžete prohlédnout všechny šifry a jejich autorská řešení.
Šifra 1a – Rozhodčí
Fiktivnímu beachvolejbalovému utkání přihlížel z umpiru rozhodčí s logem hry na hrudi. Po odehraném míči zapískal a místo přiřazení bodu hráči ukázal písmenko semaforové abecedy. Postupně kódoval text: „HESLOPULEC“. Po ukázání kompletní sekvence ukončil „set“ a hráči se vyměnili. Poté opakoval stejnou sekvenci.
Šifra 1b – Puzzle
Písmena vedle tabulky jsou evidentním kódováním směru podle anglických názvů světových stran. Jednou možností řešení je procházet tabulku a vybírat písmenka. V tomto případě ale zcela ignorujeme bílé políčko vpravo dole. To má naopak evokovat „šoupací“ obrázkové puzzle a navést na správní postup – posunování bílého pole. Výhodu mají týmy pracující efektivně, protože řešení je pracné a náchylné na chybu. Po posunutí bílého políčka přesně podle návodu vychází ve sloupcích text řešení, které připomíná zjištění hesla a navádí na další stanoviště.
Aktivita 2 – Skobičák
Týmy dostaly na stanovišti obálku s drátky, ze kterých měli „sestrojit“ miniprak a připravit si dostatek munice pro sestřelení balónku. V balóncích se skrývala šifra.
Šifra 2 – Směsice
Za odměnu byla šifra v balónku triviální, šlo pouze o periodické opakování nezakódovaného písmena, římských číslic a pořadí písmene v abecedě.
Šifra 3 – Hvězdné války
První „těžší“ šifra hry. Z pozorování lze zjistit, že raketky střílí teoreticky do osmi stran a někdy střílí jakoby pod sebe. Když si potom všimneme, že doleva nahoru nikdy nestřílí a že počet střel je 1 – 4, máme osm variant o 1 – 4 možnostech, což jasně navádí na mobilní telefon. Stačí tedy považovat raketku za střed klávesnice telefonu (tlačítko 5) a brát x-tá písmenka z příslušných tlačítek.
Šifra 4 – Sportovci
Prvním krokem bylo rozpoznání sportovců, tj. že siluety se dají jednoznačně navázat na jména sportovců podle odvětví, kterým se věnují. Poté bylo nutné graficky zakreslit postupně všechna jejich zranění do siluety a přečíst nepříliš logický text „VGRNI“ a trojúhelníček. Posledním „krokem“ této šifry byla tedy práce s mapou, přičemž poblíž bylo možno nalézt zajímavou ulici V Grni, která tvoří s další ulicí jasně patrný trojúhelník.
Šifra 5 – „Vorvaň“
Významné jsou v šifře čerchované čáry, sekající písmena. Jednou z možností je šifru rozstříhat, jenže v povinné ani doporučené výbavě nebyly nůžky, takže tento nápad raději zavrhneme. Další možností je šifru v předělech přehýbat a čekat, jestli se nespojí v nějaká nová „hezčí“ písmenka. To se neděje a z pozorování je zřejmé, že i kdyby se šifra pozpřehýbala jakkoliv, nikdy to na sebe hezky sedět nebude. Zanechme tedy destrukce a pojďme analyzovat písmenka. Font je zajímavý, velké I je uděláno tak, aby bylo zřejmé, že lze rozdělit na dvě části. L je rozdělné na čtyři části, naopak E ani T se nikdy nedělí. Obecně máme tedy 1 – 4 segmeny z písmen. Po krátkém ověření lze dospět k postupu – převod písmenek na morseovu abecedu, jejich přeskupení podle čerchovaných čar (které morseovku částečně napovídají, případně potvrzují) a přečtení výsledného textu, který je řešením.
Šifra 6 – Trpaslík
Ručně psaný text evidentně nedává smysl, mezi řádky je velká mezera, ideální by bylo jednotlivé řádky na sebe nějakým způsobem napojit. Po nedlouhém zkoušení by tým měl nalézt napojení v polovině řádků – horní polovina z horního řádku, spodní ze spodního. Pomyslný předěl tvoří i vodorovná čára v trpaslíkově klobouku. Vychází text „podlipkAmi“, přičemž ve velkém A je tečka. Jelikož už se beztak díváme do mapy, zjistíme lehce, že ulice Pod Lipkami se vine právě do písmene „A“, stačí tedy hledat v místě, kam ukazuje tečka v řešení.
Šifra 7 – Další stanoviště
Triviální šifra na odpočinutí. Všechny tři oddíly skrývají odkazy, jejichž průnikem je slovo „Jordán“. První sloupeček řeku Jordán, druhý sloupeček basketbalistu Michaela Jordana a poslední písničku Přejdi Jordán. Práce s mapou už je pouze logickým vyústěním. Další stanoviště je ulice Jordán.
Šifra 8 – Zřejmé naražení
Text má dvanáct vět a v nadpisu je ukryta nápověda „jména“. Buď s pomocí hintu, nebo nalezením jednoho ze jmen ve šroubovaných slovech se lze dopátrat správného postupu – hledání křestních jmen. V každé větě je ve spojení dvou sousedících slov právě jedno jméno. Pokud si jména vypíšeme a vyhledáme, kdy mají svátek, zjistíme, že každý měsíc roku je zastoupen právě jednou. Měsíce nám tedy budou sloužit k seřazení. Den měsíce, příslušející k danému jménu, potom kóduje jedno písmenko tajenky.
Šifra 9 – Minišifra
Šifra má velmi zvláštní formát a je v opravdu miniaturním vydání. Z povinného vybavení není nic, co by mohlo formátem vyhovovat. Jízdenky MHD nemáme, nic jiného známého nesedí. Zkusíme se tedy podívat na šifrovací pomůcky, které jsme na startu dostali. Velikost loga hry je nápadně podobná velikosti loga autorů pomůcek. Po přiložení je jasno – vedlejší tabulka morseovkového rozvoje přesně sedí na velikost šifry. Ke stejnému závěru lze dojít analýzou číslel: na první pozici „souřadnic“ jsou čísla 1 – 4, na druhé pozici 1 – 16, přičemž pokud je první jednička, na druhé pozici je pouze jednička, nebo dvojka, atd. Důkladným rozborem je tedy možno se dopátrat morseovkového rozvoje i takto. Následně bereme písmenka z tabulky, umístěné na pomůckách, podle „souřadnic“ uvedených na šifře.
Šifra 10 – Jakými způsoby na šifru?
Přečteme-li si text, určitě nás zaujmou některá slova. Mají společnou jednu vlastnost, tou je slovní druh. Že jsou přídavná jména důležitá, evokuje i nadpis. Pak už si všimneme, že v každé větě je právě jedno přídavné jméno – postupujeme správně. Po vypsání těchto slov nás určitě zaujme, že všechny končí na –ý, pak už je jen krůček všimnout si koncovek –ný, -natý, -itý... a vzpomenout si na hodiny chemie. Tady ovšem koncovky neurčují oxidační číslo, ale kolikáté písmenko z příslušného slova budeme potřebovat do tajenky.
Šifra 11 – Škatulata
Tento text dokola popisuje, jak si děti ve školce hrají. Není nic jednoduššího, než si jejich hru nasimulovat. Důležité je seřadit si děti podle abecedy vedle sebe a postavit chlapečky a holčičky proti sobě. Pohybem dětí v jednotlivých kolech jsou vykreslovány znaky X V nebo I a pak už stačí jen přečíst římské číslice.
Geneze šifer a zážitky orgů najdete zde.